Forgách András: A nagy rencerváltozás

Döntések, következmények, konstellációk kimenetele. 30 éves a rendszerváltás. Vajon annak a "döntésnek" milyen következményei lettek? Milyen reményekkel indultunk neki a demokrácia megvalósításának, és hol tartunk most, 2019-ben? Mi van a közhelyek és a politikai-gazdasági tényezők mélyén? Kis lépésekben az emberi, privát történelem alakította és rajzolta fel végül a magyar társadalom jelenkori helyzetét. Hogy vagyunk ma, mi, magyarok?

Forgách András (1952) író, műfordító, dramaturg, az SZFE tanára, a magyar színházművészet kiemelkedő alakja. Novellákat, esszéket, kritikákat, rajzokat publikál. Számos könyv és forgatókönyv írója, jelentős kitüntetések, díjak tulajdonosa. A Radnóti Színházban bemutatásra kerülő Molière - the passion című színdarab fordítója.

0 Tovább

Mécs Anna: Örökpanoráma pár évre

Döntések, következmények, konstellációk kimenetele. 30 éves a rendszerváltás. Vajon annak a "döntésnek" milyen következményei lettek? Milyen reményekkel indultunk neki a demokrácia megvalósításának, és hol tartunk most, 2019-ben? Mi van a közhelyek és a politikai-gazdasági tényezők mélyén? Kis lépésekben az emberi, privát történelem alakította és rajzolta fel végül a magyar társadalom jelenkori helyzetét. Hogy vagyunk ma, mi, magyarok?

Mécs Anna a rendszerváltáskor született, 1988-ban. Író, matematika és magyar szakos tanár. Magyar Fruzsina dramaturg és Mécs Imre lánya. 2017-ben jelent meg első kötete Gyerekzár címmel, mellyel elnyerte az év legjobb első prózakötetét jutalmazó Margó-díjat.

0 Tovább

Szálinger Balázs: A mi hőseink

Döntések, következmények, konstellációk kimenetele. 30 éves a rendszerváltás. Vajon annak a "döntésnek" milyen következményei lettek? Milyen reményekkel indultunk neki a demokrácia megvalósításának, és hol tartunk most, 2019-ben? Mi van a közhelyek és a politikai-gazdasági tényezők mélyén? Kis lépésekben az emberi, privát történelem alakította és rajzolta fel végül a magyar társadalom jelenkori helyzetét. Hogy vagyunk ma, mi, magyarok?

Szálinger Balázs (1978) József Attila-díjas költő, drámaíró, gazdag munkásságáért számos kitüntetéssel és díjjal jutalmazták. A Radnótiban tíz évvel ezelőtt mutatták be az Oidipusz gyermekei című drámáját Valló Péter rendezésében.

0 Tovább

1 kérdés | Pál András: Álszentség, fösvénység, embergyűlölet és cinizmus – mitől érdekesek ezek az érzések? Az elmúlt időszakban változtattál-e tudatosan a mentalitásodon?

Mindig izgalmas találkozni azzal, hogy milyen helyzetekben érnek utol minket e kedves érzések, és elemezni, milyen mechanizmusok működtetik ezeket, milyen okokra – neveltetés, szocializáció – vezethetők vissza. Szeretnénk nem ilyenek lenni, és pontosan tudjuk, hogy a lelkünk mélyén ilyenek vagyunk. Mindenkit érdekel, hogy mások ezekkel a problémákkal hogyan küzdenek meg – a színházon keresztül pedig érezhetjük, hogy nem vagyunk egyedül.

Úgy érzem, hogy nagyon tudok szeretni, és az elmúlt időszakban elkezdtem tudatosítani, hogy nem szabad félni ezt kifejezni és odaadónak lenni – talán most először életemben. Kamaszkortól kezdve a pofonok hatására ösztönösen megtanulunk védekezni, egyre inkább bezárkózunk, én most eljutottam arra
a pontra, hogy ennek semmi értelme, mert így örök menekülés lesz az életem - az élettől magától.

Megjelent a Radnóti 2019|2020-as Évados Magazinjában.

fotó: Máté Balázs

0 Tovább

1 kérdés | Lovas Rozi: Szabad akarat vagy eleve elrendelés – szerinted melyik alakítja inkább az életet? Milyen a halálhoz való viszonyod?

Viszony? Viszonyom? „Viszonyban? Nem voltunk mi viszonyban, kérem, utáltuk, mint a ***!”

„A fizika alaptörvényei szerint nincs múlt és nincs jelen. Atomi és molekuláris szinten az idő lényegtelen. Ez szimmetrikus. Annyi időnk van, amennyi mindig is volt. A mi időnk mindig is a tiéd lesz. Amikor én. Amikor. Amikor. Nem lesz belőle se több, se kevesebb. Amikor én már nem leszek.”

Mennyire szeretek élni! Valamelyik este nem volt még kedvem hazamenni előadás után, emberekhez meg pláne nem, megindítottam hát egy Hajdu Szabi-féle nématúrát a városban, aztán beültem egy ismeretlen helyre, kértem egy pohár bort, leültem egy félreeső asztalhoz, mint egy igazi magányos harcos, és teljesen váratlanul ez az érzés jött szembe velem: hogy milyen szép és milyen izgalmas ez az egész. Hogy bármikor bármi lehet. Hogy még mennyi minden van. Hogy végtelen, végtelen, végtelen a lehetőségek mindensége. Hogy millióféleképpen lehetne és mégis csak egyféleképpen lesz. Úgy, ahogyan lennie kell.

„A kvantumfizika multiverzum-elmélete szerint minden választásunk, minden döntésünk, amit valaha hoztunk vagy nem hoztunk, egyszerre létezik párhuzamos univerzumok elképzelhetetlenül hatalmas összességében. Mi csak részecskék vagyunk, amik meghatározott törvények szerint össze-vissza
kóvályognak a térben.”

És akkor mi van? Én ezt tudom érezni, ebben vagyok benne. Ez az én életem. Az enyém. Egy van belőle. Ilyesmiket szoktunk mondani. És akkor döntünk, választunk, kanyarodunk, aztán eszmélünk, elkésünk, megbánunk, sírunk, sírunk, mert tehetetlenek vagyunk, pedig hát...

„Pár hete az asztalánál ültem, úgy sírt, mint egy gyerek, mert előre látta, hogy mi jön, és azt is, hogy nem tudja megakadályozni, sírt, mert nem bírta elviselni másképp a tehetetlenségét.” Annamari...

Hiszem, hogy eredendően ki lett nekem találva egy út, amit ha sikerül megtalálnom és képes vagyok rajta maradni, akkor van esélyem a boldogságra.
Én döntök, én választok, de valahogy úgy képzelem, hogy egy mágnes húz arra, amerre lennem kell, és ha jól figyelek rá, akkor nem tévedhetek el.

Persze attól még piszkosul tud fájni... Hogy hányadán állok a halállal? Nem vagyunk túl jóban. Kóstolgatjuk egymást. Eddig még mindig ő
nyert. Félek is tőle rohadtul, próbálom nem túl közel engedni. De hát „nem lehet örökké csak élni és élni és élni”. Meg ott van az is, hogy ha nem lenne halál, nem lenne feltámadás sem.

Az idézetek a Radnóti Színház Závada – Mohácsi-testvérek Egy piaci nap című előadásából, Nick Payne Csillagképek című drámájából és Németh
Gábor drága Radnai Annamaritól búcsúzó írásából valók, mert ezek a szövegtöredékek most igen közel állnak hozzám.

Megjelent a Radnóti 2019|2020-as Évados Magazinjában.

fotó: Máté Balázs

3 Tovább

Radnóti

blogavatar

A Radnóti Miklós Színház blogja. Hírek, információk, érdekességek.

Facebook

További képek Instagram oldalunkon

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Hozzájárulok, hogy a Radnóti Színház hírlevelet, ajánlót és egyéb értesítést küldjön számomra

Amennyiben nem szeretné kapni a Radnóti Színház hírleveleit, minden levelünk alján megtalálja a leiratkozás gombot. A Radnóti Színház adatkezeléssel és adatvédelemmel kapcsolatos irányelveit itt találja: http://radnotiszinhaz.hu/adatkezelesi-es-adatvedelmi-tajekoztato/ További információ: titkarsag@radnotiszinhaz.hu.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.