Folytatjuk a tavalyi évadban megkezdett sorozatunkat a Radnóti Színház munkatársairól, akik nélkül nem jöhetnének létre estéről estére az előadások, vagyis színházi háttérszakmákat mutatunk be közelről. A kulisszák mögött tevékenykedőket minden alkalommal egy színész jellemzi először, majd a háttérdolgozóval olvashatnak interjút.

Egy repertoárszínházban estéről estére más előadás várja a nézőket, vagyis minden alkalommal különböző díszletelemeket építenek be a díszítők a színpadra. A munka koordinálását és irányítását a színpadmester végzi. Az idei évadban először Kovács Jánossal beszélgetünk arról, hogyan kerül az üres színpadra esténként például a sivatag, egy svéd nappali, az ókori Athén vagy akár Platonovka.

 

Kovács János – színpadmester


„A néző beül a színházba, végignéz egy előadást, aztán hazamegy. De abba nem sokan gondolnak bele, hogy mi minden történik a színházban előadás előtt és után.  Mi minden kell ahhoz, hogy egyik nap az egyik előadás díszlete álljon a színpadon, következő nap meg már egy másiké. Ez bizony a díszítők feladata, akik nélkül a színház nem tudna működni. Minden tiszteletem az övék. Ugyanis ha egy előadásnak vége, nekik akkor kezdődik a munka: a másnapi előadásra vagy próbára be kell pakolniuk a díszletet (vagy az aktuális díszletjelzést). De mivel a színházunkban nincs sok hely, ezért a díszletek java része külső raktárban van. A díszletet felpakolják a raktárban egy teherautóra, behozzák, lepakolják, felpakolják a helyére a már lebontott díszletet, felállítják a hozott díszletet a színpadra, a régit meg teherautóval kiviszik a raktárba és lepakolják. És ez így megy nap mint nap. Kovács János (Öcsi) a színpadmesterünk. Ő irányítja a díszítők csapatát. Öcsi ráadásul nem csak színpadmesteri minőségben lép színpadra. A Bárány Boldizsár című darabban szereplőként is részt vesz. Sohasem felejtem el, amikor Erdélybe mentünk a Bárány Boldizsárral. Előadás után Öcsiéknek természetesen le kellett még bontani a díszletet és teherautóra pakolni. Mi mehettünk volna már pihenni a szállásra, rájuk viszont még több óra munka várt. De úgy gondoltuk, ha együtt csináltuk végig az előadást, akkor fejezzük is be együtt. Úgyhogy miután átöltöztünk, beálltunk mi, színészek is bontani – Öcsi vezényletével. Nagyon jó hangulatban, sokat nevetve, de hatékonyan dolgoztunk, és hát annál jobban esett a munka utáni jól megérdemelt sör. Jó csapat vagyunk így, együtt. És szeretném azt a tévhitet eloszlatni, hogy a "társulat" szó a színészeket jelenti. TÉVEDÉS. A társulat azon fanatikus emberek halmazát takarja, akik összefognak annak érdekében, hogy előadások jöhessenek létre esténként. És ez nálunk bizony Öcsi és a csapata nélkül elképzelhetetlen...”

/Rétfalvi Tamás/

Mióta dolgozol a Radnóti Miklós Színházban?

1994 szeptemberében kerültem ide, 21 éve. A Radnóti ebből a szempontból egy különleges színház: az itteniek régóta együtt vannak, a többség már tizenévek óta itt dolgozik. A díszítő stáb legújabb tagja is már hatodik éve.

Miből áll a színpadmester munkája?

Én koordinálom a díszítők munkáját, a díszlet és a bútorok szállítását, beépítését. Kapcsolatot tartok a díszlettervezővel, a szcenikussal és a műszaki vezetővel, hogy minden a lehető leghamarabb elkészüljön, és a színészek a lehető legjobb körülmények között tudjanak dolgozni.

A próbaidőszak azzal kezdődik számotokra, hogy beépítitek az előadás díszletét?

Nem, a díszlet a harmadik próbahét körül szokott csak elkészülni. Az olvasópróba után összeállítunk egy jelzésdíszletet tetőlécből és régi díszletek elemeiből, bútoraiból, falaiból. Megpróbáljuk ezzel a leendő díszlet méreteit és formáját lemodellezni annak érdekében, hogy a színészek úgy tudjanak próbálni, mintha a végleges díszletben lennének. Persze a valódi díszlet színpadra kerülése mindig változtat valamit, akár csak a jelzésdíszlettől eltérő színei miatt is.

Szokatlan módon van egy oszlop a Radnóti színpadának közepén. Miért van ez így?

Az egy tartópillér, ami a színpad felett összetalálkozó két lakóházat tartja, éppen ezért nem lehet onnan kivenni. A belvárosi kisszínházakat gyakran lakóépületeken belül alakították ki, így előfordulhat, hogy laknak a színpad felett. Nálunk ez az oszlop is ott van a színpadon, ami nem könnyíti meg a dolgunkat. De ilyen adottság még, hogy a színpad megépítésekor valamit elhibázhattak, mert a színpad falai ferdék, maga az oszlop is az. Ezek mind hatnak a díszletek megtervezésére és kialakítására.

Hol tároljátok a repertoáron lévő előadások díszleteit?

A színházon belül van egy kis belső raktárunk, ahol a legszükségesebb elemeket tároljuk és van két külső raktárunk elég messze a színháztól. Ezért nap mint nap szállítjuk ki és be a díszleteket. Körülbelül másfél óra, amíg az aznapi díszlet beér a színházba, ezt bele kell kalkulálnunk reggelente a díszítés idejébe. Volt olyan, hogy a szállító teherautónk elé kiugrott egy ember, aki valószínűleg öngyilkos akart lenni. Szerencsére sem az embernek, sem a kocsinak nem lett baja, de a rendőrök a helyszínelés miatt nem engedték el az autót, amin rajta volt az aznap esti Iphigeneia díszlete. Az egész színház várt… Szerencsére a rendőrök megértőek voltak és hamar elengedték a sofőrünket, de aznap este nyolckor kezdődött az előadás.

Mit szeretsz legjobban a munkádban?

A kihívásokat. Ezért lett a kedvenc darabom A kripli, amit Gothár Péter rendezett. Az előadás alatt hét köbméter meleg termálvíz volt a színpadon egy medencében. Nekünk előadásról előadásra lehetővé kellett ezt tennünk, és még így is előfordult egyszer, hogy elkezdett a víz lefolyni a nézőtérre, mert elöregedett a medence anyaga. Egy másik előadás alatt meg szétdurrant a vízcső, az egész színházban folyt a víz, és nekünk azt azonnal, percek alatt helyre kellett hoznunk. Ezek nagyon izgalmas helyzetek.

Mi a nehézsége a munkádnak?

Színházban dolgozni nehéz. Sok emberrel sokféleképpen kell kommunikálni. Nálunk nagyon jó csapat van, az egész színház olyan, mint egy család, szorosan együttműködik mindenki mindenkivel; segítjük, és így megkönnyítjük egymás munkáját. Ettől függetlenül vannak holtpontok, főleg főpróbaheteken. Amikor már annyit dolgozol egyfolytában, hogy nem csak fizikailag, de szellemileg is elfáradsz. Azt az állapotot nem lehet leírni.

Széplaki Nóra

A sorozat előző részei: