A World Press Photo budapesti kiállítás egyike a Radnóti Színház együttműködő partnereinek. Miközben a World Press Photo a tágabb világunkról ad képet, mi a Radnótiban, a körülöttünk lévő valóságot idézzük meg. És így együtt, teljesebb "képet" adunk a nézőnek, a közönségnek.

A World Press Photo díjazott képein általában borzongani szoktunk, hogy mik történnek a világ túlsó végén - elképedve bámuljuk a szörnyű háborúk fotóit, a természeti katasztrófákat, a számunkra ismeretlen emberi nyomorúságot, az elképesztő extremitásokat. Ritka a groteszk, a humor, az irónia.

A francia fotós képén egy ujgur nő harisnyájában tartja a pénzét, miközben a történelmi selyemúton vonatozik Kínában. Vajon miért dugta ide ezeket a bankókat ez az asszony? Valószínűleg nem elrejteni, hanem mutogatni akarta. Hogy milyen sok pénze van! Ugyanakkor biztonságosnak tarthatta, innen aztán nem fogják ellopni! Talán kecses lábszárára akarta fölhívni a figyelmet? Vagy lázadni akart a muzulmán öltözködési szokásokkal szemben?

 

Erről a fotóról régi utazásaim jutnak eszembe. Fiatalságomban valahányszor nyugatra utaztunk, a hivatalos valután kívül mindig vittünk magunkkal némi „dugi” pénzt. Dollárt, nyugatnémet márkát, francia frankot rejtettünk csomagjaink titkos rekeszeibe, hogy a vámőr ne találja meg. Velem az is előfordult, hogy az alsónadrágomba dugtam vagy a zokniban próbáltam átcsempészni néhány bankót. Mint ez a derék ujgur asszony, gyökeresen más helyzetben, a világ túlsó végén.

Bálint András

Fotók:
Hétköznapok, 3. díj, egyedi, Matthieu Paley
Franciaország, National Geographic
Bálint András portréfotója: Dömölky Dániel

World Press Photo kiállítás:
szeptember 22-október 23.
Néprajzi Múzeum

- a szeptember-októberi flyerünk ajánlóját Kováts Adéltól itt olvashatod
- a novemberi flyerünk ajánlóját Sodró Elizától itt olvashatod
- a decemberi flyerünk ajánlóját Valló Pétertől itt olvashatod
- a januári flyerünk ajánlóját Lovas Rozitól itt olvashatod
- a februári flyerünk ajánlóját Alföldi Róberttől itt olvashatod
- a márciusi flyerünk ajánlóját Andrei Şerbantól itt olvashatod