A World Press Photo budapesti kiállítás egyike a Radnóti Színház együttműködő partnereinek. Miközben a World Press Photo a tágabb világunkról ad képet, mi a Radnótiban, a körülöttünk lévő valóságot idézzük meg. És így együtt, teljesebb „képet" adunk a nézőnek, a közönségnek. 

A kislány nagyon fél. Arcán rettegés és a múlt, ami rettenetes, a jelen, ami könyörtelen, és a jövő, amiről ki tudja, lesz-e egyáltalán. Egész életünkben ezeket a képeket néztük. Múltbéli, jelenkori és jövőbeli háborúk rettegéstől feszülő képeit. Ha nem mutatják is, látjuk szemközt a katonákat, rendőröket, csendőröket, milicistákat, terroristákat, a szabadcsapatok tagjait, kopaszokat, gárdistákat, keretlegényeket, az erőszakot. Megszokhatatlan, de mi mégis tökéletesen megszoktuk.

 

Ha nem lennének ezek a díjak, észre se vennénk, hogy mit is mutat nekünk a fotográfus. Mert máshová figyelünk, ha még képesek vagyunk figyelni egyáltalán.
Az tesz minket megbocsáthatatlanul közönyössé a rémült iraki kislányok képei iránt, hogy megszoktuk azt a másik, mélyen bennünk lakozó rémületet is, amikor szemközt
az egész élet áll, minden fegyverével, amit bevethet ellenünk. A létünket ugyan meghagyják e fegyverek, ha meghagyják, de a szemünkben ugyanez a rettenet ül, szinte mindig, és azt sem veszi észre senki, ahogyan mi se a kislányét. A Radnóti decemberi bemutatója Tennessee Williams  Üvegfigurákja. Egy történet egy másik lányról és erről a másik rettegésről.

Valló Péter

Fotók:
World Press Photo: Laurent Van der Stockt (Franciaország, Getty Images Reportage, Le Monde) Hír 1. díj, egyedi | Irak, Kelet-Moszul
Valló Péter portréfotó: Dömölky Dániel

World Press Photo kiállítás:
szeptember 22-október 23.
Néprajzi Múzeum

- a szeptember-októberi flyerünk ajánlóját Kováts Adéltól itt olvashatod
- a novemberi flyerünk ajánlóját Sodró Elizától itt olvashatod