Egy színházi előadás létrehozása összetett folyamat. Egy bemutató megszületéséhez számos „láthatatlan ember” munkájára van szükség. A háttérstáb egyik kulcsfigurája, a súgó színpadra került A csillagos ég c. előadásunkban és Martin Márta játssza. Erről a titokzatos foglalkozásról mesélt Farkas Erzsébet súgó és Martin Márta.

Súgó

Tréfa nélkül: színházban a legfontosabb személy. Ha ő nincs vagy nem megfelelő, az előadás összeomolhat. Kivételes kvalitások szükségeltetnek ehhez a mesterséghez: macskafül, sasszem, tiszta beszéd, beleérző készség, lélekjelenlét, vasidegzet. A színész hajlamos minden bújáért-bajáért a súgót okolni, mint a focista a gyúrót vagy az orvost.

(Kornis Mihály: Színházi dolgok)

Farkas Erzsébet

Milyen a jó súgó?

Olyan, amilyennek Kornis Mihály leírja. Ez nagyon pontos definíció.

 

Azzal is egyetértesz, hogy a színházban ő a legfontosabb személy?

Ezt magáról az ember nem gondolja így. De dolgoztam már együtt olyan neves rendezővel, aki ezt állította. Inkább úgy fogalmaznék, hogy vannak olyan pillanatok, amikor valaki számára a súgó a legfontosabb.

 

Sok stresszel jár a súgás?

Nagyon. Bizonyos előadásoknál ugyanúgy izgulok, mint a színészek. Főleg a premieren. A családom szerint a főpróbahéten én ugyanannyira zizi vagyok, mintha nekem kellene színpadra lépni.

 

Látszik rajtad, hogy szívvel-lélekkel végzed a munkád. Mit szeretsz benne?

A színház közelségét, ahogy létrejön egy előadás. És azokat az embereket, akikkel dolgozom – mert ők nem hétköznapi emberek. Én az úgynevezett civil emberekkel nehezebben jövök ki; megőrülnék banki ügyintézőként.

 

Martin Márta

Egyetértek Kornis Mihállyal, nagyon fontos, hogy egy súgó jó legyen. Ezt a szakmát sajnos nem tanítják; színészektől tudja megtanulni az, aki szeretné, és akinek tehetsége is van hozzá. A Kornis által felsorolt tulajdonságok mellett a ritmusérzék is nagyon fontos. A súgónak meg kell éreznie, hogy színészi szünetet tartok éppen vagy bejött a fehér lap. Ha jó ritmusban, jó helyen, jó hangszínben mond be egy szót, vagy akár csak a kezdőbetűt, arról már egy egész monológ eszébe juthat az embernek. Egyébként a szöveget is úgy tudom a legkönnyebben megtanulni, ha a próbán a súgó jó tempóban adja fel nekem a mondatokat.

 

Súgónak születni kell?

Igen. Sokakat vonz a színház világa, akikből nem lett színész, de még keresik a helyüket. Ha valaki emiatt lesz súgó, az balul is elsülhet. Találkoztam olyannal is, aki úgy súgott, hogy közben arra gondolt, mennyivel jobb lenne nálam. A súgónak éppúgy alázatosnak kell lennie, mint ahogy a színésznek is. De az is fontos, hogy érezze, ő ugyanolyan fontos része egy előadásnak. A hivatástudat és a fejlődés szándéka a jó súgó ismérve.

 

A csillagos ég Margitja jó súgó?

Szerintem igen. Mert nagyon szereti a színészeket, figyel, fölkészült, és örül, hogy a társulat tagja lehet. Nem szervilis, határozott véleménye van, és tudja, hogy azt mikor mondhatja. 
(fotók: Falus Kriszta)